Yritykset13.11.2025 08:44

"Unelmatyöni on metsäautoteiden auraaminen"

Joni-Petteri Karvanen on Iitin Vuoden 2025 Nuori Yrittäjä.

Minna Tervo

Kausalalainen Joni-Petteri Karvanen on työskennellyt koneyrittäjänä marraskuusta 2019 alkaen. AK-Maansiirto Oy oli aluksi Karvasen ja hänen kaverinsa omistama yritys. Vuodesta 2022 lähtien Karvanen on työskennellyt AK-Maansiirrossa yksinyrittäjänä.

Iitin yrittäjäyhdistys on palkinnut Joni-Petteri Karvasen Vuoden 2025 Nuorena Yrittäjänä.

Ennen AK-Maansiirto Oy:n perustamista Karvanen oli jo pitkään pitänyt yrittäjyyttä yhtenä vaihtoehtona.

Aina työntekoa koneiden kanssa

— Olen maatilan poika, joten työt koneiden kanssa ovat tuttuja. Olen tehnyt töitä metsäkoneella, ja olen myös jonkin aikaa ajanut kuorma-autohakkuria ja tukkiautoa, Karvanen kertoo ajastaan ennen yrittäjäksi ryhtymistä.

Keväällä 2019 Karvanen tarvitsi irtiottoa työputkestaan. Hän irtisanoutui silloisesta työpaikastaan.

— Sen jälkeen autoin kavereita heidän töissään. Vähitellen kaverin kanssa lähti ajatus yrityksen perustamisesta. Alkuvaiheessa tein yrityksessämme töitä metsäkoneella. Luovuin metsäkoneesta kolmisen vuotta sitten.

AK-Maansiirron konekanta on tällä hetkellä kaksi traktoria ja yksi kaivinkone. Traktorin ovat vuosimallia 2024 oleva Valtra T175 ja vm. 2020 New Holland T7 245. Kaivinkone on Liebher 914 telakone.

Monipuolista teiden kunnossapitoa

AK-Maansiirto tekee paljon aliurakointia tienhoitosopimuksia hallinnoiville isoille yrityksille. Työtehtäviä Karvaselle tulee muun muassa kaupunkien ja kuntien tieverkon kunnossapidosta vastaavalta YIT:ltä. Metsäyhtiöillä puolestaan on paljon kunnossapitoa vaativia metsäteitä.

Työkohteet ovat tähän mennessä sijainneet pääosin Kouvolassa, Lahdessa ja pääkaupunkiseudulla. Joskus töitä on omalla kotipaikkakunnalla Iitissä ja sen lähellä.

— Työt ovat teiden kunnossapitoa kuten lumitöitä, harjauksia ja kesäaikaan tievarsien niittoa. Viime aikoina työkohteita on ollut Vantaalla, Espoossa ja Hyvinkäällä.

— Kaupungeissa tienhoitotöille on aikarajoituksia, joten esimerkiksi viime kesä meni aika lailla pitkää yövuoroa tehdessä, Karvanen kuvailee.

Välillä työpäivät matkoineen ovat lyhyempiä.

— Nyt olen ollut töissä kotikulmilla. Olen tehnyt lähitienoilla tiehoitoa, kaivuutöitä ja metsäteiden kääntöpaikkoja.

Kesään kuuluvien kausitöiden jälkeen syksyllä työrintamalla on hiljaisempaa. Talvella teiden lumiauraukset Lahden ja Kouvolan kaupungeille muuttavat kalenterin taas kiireiseksi.

"Metsässä saa olla rauhassa"

Karvanen on mieltynyt metsäteiden kunnossapitoon. Metsäteillä ajokelpoisuus vaihtelee suuresti. Välillä vastassa on huonokuntoisia teitä, ne Karvanen ottaa vastaan hyvänä haasteena.

— Metsässä saa olla rauhassa töissä, hommassa on oma vapautensa. Minun unelmatyöni on metsäautoteiden auraaminen metsäyhtiöille. Voisin tehdä pelkästään sitä, jos se olisi mahdollista, Karvanen hymyilee.

Vaikka työrintamalla on välillä hiljaisempia aikoja, koko vuoden mittakaavassa töitä on riittänyt siinä määrin, että Karvanen suunnittelee mahdollisuutta palkata AK-Maansiirtoon työntekijän. Toiveena olisi myös, että työmäärä olisi tasaista koko vuoden ympäri. Haaveileeko Vuoden Nuori Yrittäjä suuremmasta vapaa-ajan määrästä?

— En oikeastaan ole koskaan osannut pitää lomaa. Se ei onnistu ainakaan kotinurkissa, silloin tulee keksittyä kaikkea työhön liittyvää tekemistä.

— Vapaa-aikani koostuu aika lailla siitä, että päästessäni illalla kotiin vietän aikaa sohvalla televisiota katsellessa. Kotona ollessa teen yrityksen paperitöitä, Karvanen kertoo.

— Kotitilalla minulla on veljeni kanssa yhteinen metsäpalsta, jota käyn välillä hoitamassa, se on ollut vastapainoa koneiden kanssa työskentelylle, hän lisää.

Yrittäjyydessä Karvanen arvostaa vapautta ja valinnanmahdollisuuksia.

— Työntekijän rooliin verrattuna tämä homma antaa minulle yrittäjänä enemmän vapauksia. Voin vaikuttaa missä ja kenen kanssa teen töitä ja kenelle töitä teen.

Yhteistyöverkostosta on paljon hyötyä

Yrittäjien välisestä yhteistyöstä Karvanen kokee saavansa merkittävää hyötyä. Verkostosta on apua etenkin pääkaupunkiseudulla sijaitsevien töiden hankkimisessa.

— Pääkaupunkiseudun yhteistyöverkostosta löytyy erikokoisia toimijoita. Yhden ja kahden traktorin yrittäjiä on paljon ja sitten on yrittäjiä, joilla on kymmenen traktoria. Meillä on samanlainen henki kaikilla: porukassa tehdään.

— Yksin on vaikea alkaa tarjota isoa hommaa, mutta kun kasataan isompi porukka yhteen niin saadaan riittävä kokonaisuus.

Tulossa oleva Kausalan ohitustien rakentaminen tarkoittaa paikkakunnalle maansiirtotöitä. Karvanen aikookin seurata tilanteen kehittymistä sitä silmällä pitäen, jos hankkeesta irtoaisi hänenkin yritykselleen töitä.

— Minulla on kokemusta maantien rakennusvaiheen maansiirtotöistä. Työskentelin työntekijänä Vaalimaalle johtavan valtatie 7:n työmaalla Pyhtäällä vuonna 2012.

— Tiehankkeissa rakentamassa ovat isot sopimusyritykset ja heidän työntekijänsä. Pienempää työtä voi tulla paikallisille tekijöille. Positiivistahan se olisi, jos saisin Kausalan ohitustien työmaalta töitä, Joni-Petteri Karvanen sanoo.

 

Facebook